چلیپا

چلیپا
این وبلاگ ترکیبی از دلنوشته های خودم و مطالبی در رابطه با موضوعات مورد علاقه و جذاب برای خودم می باشد.
نويسندگان

 

تاریخچه:

با اینکه ابتدا لینولئوم در سال1860 اختراع شد اما در آن زمان به عنوان ابزاری برای چاپ به کار نمی رفت. تا اینکه در اوایل سال 1990 در آلمان برای ایجاد طرح هایی روی کاغذ دیواری استفاده شد و سپس هنرمندان از "پابلو پیکاسو" تا "هنری ماتیس" ازآن استفاده کرده و حکاکی روی لینولئوم را انجام دادند و امروزه به عنوان فرمی محبوب در هنر محسوب می شود.

مزیت های حکاکی بر روی لینولئوم:

 در مقایسه با چوب، لینولئوم رگه ندارد و این به این معناست که مسیر خاصی برایش نیاز ندارد. همچنین بریدن آن به مراتب آسانتر از چوب است؛ به خصوص وقتی گرما داده می شود. اگرچه لینولئوم به اندازه چوب محکم و ماندگار نیست اما در این روش می توانید صدها کپی از تصویر با طرح حک شده بر لینولئوم ایجاد کنید. حتی می توان چندین طرح حک شده بر لینولئوم درست کرد تا با هم استفاده شوند تا چاپی رنگی حاصل شود و در برخی موارد می توانید (بسته به نوع جوهر و کاغذی که استفاده می کنید) چاپ طرح حک شده بر لینولئوم را پس از آن به انتخاب خودتان رنگ کنید.

به این ترتیب آغاز می کنیم:

وسایل مورد نیاز:

1. یک ورق لینولئوم

می توانید به راحتی آنرا از فروشگاه لوازم هنری تهیه کنید. در حالت کلی خیلی گران نیستند. اگر برای اولین بار حکاکی بر روی لینولئوم را انجام می دهید، پیشنهاد می شود از سایز 5*4 استفاده شود. در این صورت کار خیلی بزرگ نخواهد بود و جزییات زیاد آن، کار را سخت نمی کند. برای بار اول حکاکی بر روی لینولئوم، توصیه می شود طرحی ساده انتخاب کنید که قسمت های مثبت آن (بریده نشده) کمتر از نیم سانتی متر نباشد. بعضی از افراد از لینولئوم برای کف سازی و کندکاری استفاده می کنند. از هر چیز صورتی یا سفیدی که به نظر برای چاپ حکاکی برروی لینولئوم خوب می رسند دوری کنید.

2. ابزار حکاکی بر روی لینولئوم با انواع تیغه ها (مُغار)

می توانید چندین دسته مختلف با تیغه ها و کاترهایV تهیه کنید. البته میتوانید از بسته هایی که حاوی یک دسته مُغار همراه با 5 یا 6 تیغه مختلف هستند، استفاده کنید.

3. یک تکه شیشه؛ به اندازه حداقل 8 تا 12 اینچ (20 تا 30 سانتی متر)

شیشه ای به اندازه کاغذی که برای چاپ استفاده می کنید، مناسب خواهد بود؛ می توانید از شیشه های قاب عکس نیز استفاده کنید. شیشه برای این است که جوهر را قبل از اینکه از آن درحکاکی روی لینولئوم استفاده کنید، روی آن بغلتانید.

4. جوهر پراکن (غلتک)

این وسیله بسیار مشابه غلتک رنگ است، اما به جای موادی اضافی در آن خودش نوعی پاک کن دارد. نوعی غلتک سخت یا نرم که عرض آن حداقل 2.31 اینچ (6 سانتی متر) باشد، پیشنهاد می شود. این نیز در فروشگاه لوازم هنری یافت می شود.

5. جوهر

جوهر را نیز میتوانید از فروشگاه لوازم هنری تهیه نمایید، اما دقت کنید که روی ظرف آن نوشته شده باشد که برای چاپ مناسب است. هر رنگی که دوست دارید می توانید استفاده کنید. از رنگ آکریلیک نیز می توان استقاده کرد. 

6. کاغذ

این کاغذی است که روی آن چاپ نهایی تان را خواهید گذاشت. اگر جوهر شما نیمه شفاف است می توانید از کاغذ با رنگ روشن تر استفاده نمایید. اگر جوهر سفید و جامد است از رنگ های تیره تر استفاده نمایید. کاغذ سبک وزن با کیفیت هنری پیشنهاد می شود. از کاغذ با بافت زیاد مانند کاغذهای آبرنگ خودداری کنید.

7. ماژیک جادویی تیره

8. مداد

توصیه هایی برای چاپ اول:

- برای چاپ اول طرحی پیشنهاد می شود که دارای جزییات زیاد نیست و سایه ندارد. سعی کنید قسمت رنگ نشده یا بریده نشده ی کار نصف یک سانتی متر باشد.

- هنگام برش لینو به وسیله کاتر یا مغار به خاطر داشته باشید که هیچ وقت دست مخالف خود را در مسیر کاتر یا مغار قرار ندهید. این نکته ممکن است به نظر سطحی برسد ولی به خاطر داشتن آن از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: هنر ، معرفی هنرها ، ،
برچسب‌ها:
[ شنبه 18 مرداد 1393برچسب:چاپ لینولئوم,چاپ,لینولئوم,چاپ دستی, ] [ 11:13 ] [ رهگذر ]
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
امکانات وب