چلیپا
این وبلاگ ترکیبی از دلنوشته های خودم و مطالبی در رابطه با موضوعات مورد علاقه و جذاب برای خودم می باشد.
نويسندگان

به نام آن خالقی که آغاز و انجام کارها به پروانه ی سلطان ارادت و مشیت اوست

 

 

گرامیداشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان

 

 

از سال 1386 روز 25 ذیحجه به عنوان روز خانواده و تکریم بازنشستگان در تقویم رسمی کشور درج شده است علت انتخاب این روز شأن نزول آیه «هل اتی» در سوره الانسان که راجع به خانواده و استحکام پایه‌های آن است، عنوان شده است. سوره هل اتی در روز 25 ذیحجه در شان اهل بیت پیامبر (ص) نازل شد که پس از سه روز روزه و انفاق افطار خود، از طرف خداوند اطعام شدند.

 

خانواده به عنوان کوچک‌ترین نهاد اجتماعی، آسیب پذیرترین گروه در برابر آسیب‌های اجتماعی است به طوری که اکثر مشکلات و آسیب‌ها ابتدا در خانواده‌ها بروز پیدا می‌کند و در صورت عدم پیشگیری و برخورد ناصحیح با آنها، به درون جامعه نیز رسوخ می‌کند.

نقش خانواده به عنوان اثرگذارترین نهاد تربیتی در پرورش و تربیت سرمایه‌های انسانی که از بزرگترین پشتوانه‌های توسعه و تعالی هر کشوری به شمار می‌آید، از چنان اهمیتی برخوردار می‌باشد که سلامت و صلابت هر جامعه‌ای مرهون وجود خانواده‌های سالم، عفیف و با تقوا است.

 

بازنشستگان عزیز! امروز ما بر این باوریم که آرامش و امنیت اجتماعی و اقتصادی کشور را مدیون تلاش‌های بی‌دریغ شما خردورزانی که طی سال‌های فعالیت خود از هیچ کوششی مضایقه نداشته و با پشتکار و سخت‌کوشی وصف‌ناپذیردرعرصه آبادانی و سازندگی این مرز و بوم، چرخ‌های عظیم توسعه و پیشرفت را به حرکت درآورده ‌اید هستیم.

سخن گفتن از ارزش سالیان طولانی فعالیت سازنده شما عزیزان آسان نیست، به طور قطع این تلاش، پشتوانه‌ای ارزنده برای استحکام پایه‌های اقتصادی، توانمندی‌های صنعتی و انسجام نظام اداری کشور بوده است. تلاشتان را ارج می‌نهیم و پاسداری از زحماتتان را تکلیف خود می‌دانیم.


برچسب‌ها:
[ دو شنبه 28 مهر 1393برچسب:گرامیداشت,روز خانواده,تکریم بازنشستگان, ] [ 8:35 ] [ رهگذر ]

- مي گويند بايد از حضرت علي (ع) الگو بگيريم!‌ اما چگونه؟!... من يك جوان هستم! يك جوان با خصوصيات خاص دوران جواني! يك جوان با شور و نشاط خاص اين دوران كه به خنده و تفريح، به شور و احساسات نياز دارد و به الگويي كه مرا به شور آورد!

- با تمام اين حرفها، باز هم بهترين الگو براي تو و براي همه،‌مولاي متقيان است: و بخصوص جواني شان!

- جواني حضرت علي (ع) ؟!


موضوعات مرتبط: درس زندگی ، زندگی نامه ، علما ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ سه شنبه 16 مهر 1393برچسب:جوان,حضرت علی,جوانی, ] [ 10:21 ] [ رهگذر ]

«غدیر»، براى تشنگان، چشمه زلال هدایت است، و براى ره گم‌كردگان، صراطى است كه به «سنّت پیامبر» منتهى مى‌شود.

علی (علیه السلام) ، "غدیر خم" را از دریای فضائلش به موج نشانده است و رسول گرامی اسلام ، دست روی چهره خوب و شایسته ای گذاشته است ، علی ، برگزیده محمد نیست ، بلکه منتخب خداست و پیامبر فقط ابلاغگر پیام الهی نسبت به امامت اوست.....


موضوعات مرتبط: پیامک ، مذهبی ، مناسبتی ، ادبی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ دو شنبه 21 مهر 1393برچسب:غدیر,مهر,حضرت علی ع, ] [ 8:52 ] [ رهگذر ]
از رشته کوه های البرز سرازیر شدیم با جمعیتی انبوه در پوست خود نمی گنجیدم. آیا به آرزویم رسیدم؟ سال های سال بود که منتظر این سفر بودم. هر شب و روز پدر و مادرم برایم از این سفر می گفتند. از اقیانوس بی کران، از آزادی، از دنیایی وصف نشدنی، از زندگی جاویدان، در ضمن از سختی راه و پُر پیچ و خم بودن راه هم می گفتند و از طولانی بودن راه. آن ها مرا نصیحت می کردند. اگر می خواهی به این اقیانوس بی کران برسی باید مقاوم باشی باید مطیع باشی و صبور.

برچسب‌ها:
[ دو شنبه 14 مهر 1393برچسب:, ] [ 8:34 ] [ رهگذر ]
یکی از دستاوردهای مهم دانش امروز بشری ، ارتقاء سطح سلامتی و بهداشت در زندگی و به دنبال آن ، افزایش طول عمر انسان است . در حال حاضر ، قریب به یک میلیارد نفر از جمعیت کنونی جهان را افراد سالمند بالای 60 سال تشکیل می دهند که تا 25 سال آینده به بیش از 2/1 میلیارد نفر خواهد رسید. در حالی که رشد جمعیت جهان نزدیک 7/1 فیصد است ، این رشد برای افراد 65 سال به بالا بیشتر است و به 5/2 فیصد می رسد . به این ترتیب ، در آینده با افزایش جمعیت سالمندان در جهان مواجه خواهیم شد .

 

امروزه افزایش جمعیت سالمندان ، بسیاری از کشورها را با چالش های متعددی مواجه کرده است . لذا به منظور حل مسائل سالمندان و توجه و تکریم آنان ، سازمان ملل روز اول اکتبر ( 10 مهر ) را به عنوان روز جهانی سالمندان انتخاب کرده است . سالمندی فرایندی زیستی است که تمام موجودات زنده ازجمله انسان را در بر می گیرد .

گذشت عمر را نمی توان متوقف کرد ، ولی می توان با به کارگیری روش های مناسب ، با اختلالات و معلولیت های دوره سالمندی مقابله کرد ، یا آن را به تعویق انداخت . بدین صورت می توان از عمر طولانی همراه با سلامت و رفاه که همواره آرزوی بشر بوده است ، بهره مند شد . ب. ف. اسکینر ، روانشناس معاصر درارتباط با دوران سالخوردگی می گوید : " سالخوردگی تا حدی شبیه سفر به سرزمین دیگر است . اگر پیش از سفر به این سرزمین ، خود را آماده کرده باشید ، در آنجا به شما بیشتر خوش می گذرد . "  دوره سالمندی تنها به معنای از کارافتادگی و از دست دادن توانمندی نیست .

این دوره ، ویژگی های بالقوه ای دارد که می تواند به شکل سالمندی سالم و فعال جلوه گر شود . در این صورت ، دوره سالمندی برای خانواده و جامعه سودمند است . شاید در بعضی جوامع ، سالمندان را افرادی ناتوان یا حتی سر بار بدانند ، در صورتی که دوره سالمندی دوره خردمندی و با تجربگی و دوره انتقال تجارب زندگی به دیگران است . اما برای رسیدن به سالمندی فعال و سالم باید به بهداشت جسمی و روحی ، مسائل اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و معنوی زندگی ، توجه داشت . ازآنجا که بسیاری از بیماریها و مشکلات دوران سالمندی ، ناشی از شیوه زندگی ناسالم است ، باید پایه و اساس سلامت سالمندان را با به بکارگیری روش های صحیح و ارتقای کیفیت زندگی پی ریزی کرد . درعین حال با ایجاد شرایط مناسب ، می توان زمینه مشارکت سالمندان را در خانواده و جامعه فراهم ساخت .

پس برنامه ریزی اصولی برای حمایت از سالمندان بویژه در جنبه های مختلف اقتصادی ، اجتماعی ، بهداشتی و تغذیه ، امری ضروری است .   باتوجه به افزایش جمعیت سالمندان ، از چند دهه پیش ، توجه به سالخوردگان و بازنشستگان در سراسر جهان مد نظر قرار گرفته است و انتخاب روز جهانی سالمندان ( اول اکتبر ) نیز تلاشی در راستای توجه به این امر است . مناسب است بدانید ایرانیان عهد باستان ، از نخستین کسانی بودند که برای ادای احترام و بزرگداشت و سپاسگزاری از سالخوردگان روز مشخصی را در سال تعیین کردند که قدمت آن به 3000 سال قبل می رسد .   امروزه نیز شیوه رفتار ایرانیان با پیران و سالخوردگان ، از تعالیم مکتب متعالی اسلام تاثیر گرفته است . متاسفانه طی دهه های اخیر با گسترش زندگی ماشینی ، در برخی از جوامع پیشرفته ، برخورد با سالمندان ، نامناسب و ناهنجار است .

در این گونه جوامع ، وجود سالمندان را در خانواده ، مزاحم می پندارند و سعی دارند به نحوی آنان را از محیط خانه و روابط خانوادگی دور کنند و به " خانه سالمندان " بفرستند . اما برخلاف آن ، اسلام ، سالمندان را بسیار محترم می شمرد و به آنان ارج می نهد . دین اسلام ، افراد را به رعایت حقوق و احترام سالمندان سفارش کرده و جامعه را به بهره گیری از دانش و اندوخته های تجربی آنان ، ترغیب می کند .   رسول خدا (ص) در اهمیت احترام به سالمندان فرموده است : « مَن عَرفَ فضلَ کبیر لِسنّه ِ فوَقره ُ آمنهُ الله تعالی مِن فزع ِ یوم القیامة » - هرکس فضیلت و مقام یک " بزرگ " را به خاطر سن و سالش بشناسد و او را مورد احترام قرار دهد ، خدای متعال او را از هراس و نگرانی روز قیامت ایمن می دارد .   درارتباط با رعایت حقوق سالمندان نیز امام سجاد (ع) می فرماید :حق سالخورده این است که پیری او را حرمت بداری / او را مقدم بداری / در اختلافات ، خصمانه با او روبرو نشوی / در راه رفتن بر او سبقت نگیری و پیشاپیش او راه نروی / او را نادان نشماری ، اگر رفتار جاهلانه ای کرد ، وی را تحمل کنی / به مقتضای سوابق مسلمانی و سالمندی ، احترامش کنی که حق سن و سال ، چون حق اسلام است .  از نگاه اسلام ، خانواده کانونی مقدس و محترم بشمار می آید .

زیرا در پرتو خانواده ، بقای نسل تضمین می شود و خانواده ، می تواند محل امنی برای آرامش انسان و بستری برای کمال او باشد . از این رو ، در آموزه های دینی بر پایداری و ماندگاری این کانون ، سفارش فراوان شده است . از دستورات اسلام در این خصوص ، احترام گذاشتن به والدین و یاری رساندن به آنهاست . زیرا آنان در طول زندگی خود ، زحمات زیادی برای فرزندان کشیده اند . در قرآن کریم آمده است : " ما به انسان توصیه کردیم که به پدر و مادرش نیکی کند ، مادرش او را با ناراحتی حمل می کند و با نارحتی بر زمین می گذارد و دوران حمل و از شیر باز گرفتنش سی ماه است ... " ( سوره احقاف آیه 15 )   شایسته است فرزندان و همه اعضای خانواده ، بنا بر توصیه های قرآن کریم و پیشوایان دینی ، پیران و سالمندان را مورد تکریم قرار دهند و محیط خانواده را در نگهداری از آنان ، امن و ایمن کنند .

قدرشناسی از سالمندان ، همان رفتار درست و محترمانه و شناخت نیازهای روحی آنان است . بدیهی است از ضروری ترین نیازهای سالمندان ، محبت و توجه به آنها است . هرقدر آنها از نظر مادی بی نیاز باشند ، نمی توان نیاز آنها به محبت را نادیده گرفت . بطور مسلم ، قدرشناسی از سالمندان ، به صورت احترام و سخن گفتن از روی مهر و محبت ، مشاوره با آنان در امور مختلف ، برطرف ساختن مشکلات ایشان و نیز مقدم داشتن آنان بر خود ، بروز می کند .   به یاد داشته باشیم ، بشریت در پیشرفت اخلاقی و تربیتی خود ، تا حد زیادی مدیون تجربیات و آموزه های کهنسالان است . بجاست احترام و ستایش خود را بی دریغ به این انسانهای بزرگ و مهربان ، تقدیم کنیم .


برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ چهار شنبه 9 مهر 1393برچسب:سالمند,9 مهر, ] [ 10:29 ] [ رهگذر ]

    1. دل تنها عضوي است كه با نگاه لمس مي شود.

2.      دل تاري است كه وقتي بشكند بهتر مي نوازد.

3.      خدا را بخوان تا خدا تو را از خواندني ها قرار دهد.

4.      غرور از فرشته شيطان ، و تواضع از خاك ، انسان مي سازد.

5.      گرفتار گناه ، اسير هر دو عالم است.

6.      حقيقت رنگ كردن مردم عينكي شدن خود است.

7.      زني كه جواهر است از جواهرات براي خويش بت نمي سازد.

8.      چشم دروغگو بيشتر از معمول پلك مي زند.

9.      مطالعه يك كتاب تجربه يك زندگيست.

10.  لبخند طاق نصرتي بر دروازه دل است.

11.  كودكان خوبند اگر خلاف كردند بزرگترها را ادب كنيد.

12.  رابطه اي كه با هوس شروع شود، با تنفر خاتمه مي يابد.

13.  چاله شكست پر است از انسان هاي تندرو.

14.  دوست جديد دنياي جديد است.

15. همه از عشق دم مي زنند اما عاشقان در سكوت مي ميرند.

16.  هر كس در هنگام شكست ها نشكند پيروز است.

17.  همه انسان ها در شهر خيال خويش اسطوره هايي منحصر به فردند.

18.  زندگي ساختني است نه گذراندني.

19.  جهان بزرگتر از آن است كه با كار تو خراب شود با گناه خود را خراب نكن.

20.  غرور انهدام است مغرور نباش.

21.  اي انسان بمان براي ساختن و نساز براي ماندن.

22.  امروز فرصتي است براي جبران ديروز و ساختن فردا.

23.  ارزانترين و زيباترين آرايش صورت لبخند است.

24.  بقا از آن خداست باور نداريد از گذشتگان بپرسيد.

25.  كسي كه هدف هاي بزرگ دارد بزرگ مي ميرد.

26.  در ميدان عشق قاتل و مقتول محبوب يكديگرند.


موضوعات مرتبط: پیامک ، دوستانه ، ،
برچسب‌ها:
[ یک شنبه 6 مهر 1393برچسب:اس ام اس,پیامک, ] [ 11:15 ] [ رهگذر ]

 

شعر برای روز اول مهر, بازگشایی مدارس, شعر اول مهر

اولین روز دبستان بازگرد  // کودکی ها ، شاد و خندان بازگرد
باز گردای خاطرات کودکی//بر سواراسب های چوبکی

 

خاطرات کودکی زیباترند//یادگاران کهن مانا ترند
درس های سال اول ساده بود //آب را بابا به سارا داده بود

 

درس پند آموزروباه وخروس//روبه مکارودزدوچاپلوس
روزمهمانی کوکب خانم است//سفره پرازبوی نان گندم است

 

کاکلی گنجشککی باهوش بود //فیل نادانی برایش موش بود
با وجود سوزوسرمای شدید//ریزعلی پیراهن ازتن می درید

 

تا درون نیمکت جا می شدیم//ما پرازتصمیم کبری می شدیم
پاک کن هایی ز پاکی داشتیم //یک تراش سرخ لاکی داشتیم

 

کیفمان چفتی به رنگ زرد داشت//دوشمان ازحلقه هایش درد داشت
گرمی دستانمان از آه بود//برگ دفترها به رنگ کاه بود

 

مانده در گوشم صدایی چون تگرگ//خش خش جاروی با با روی برگ
همکلاسی های من یادم کنید  // بازهم در کوچه فریادم کنید

 

همکلاسی های درد ورنج و کار//بچه های جامه های وصله دار
بچه های دکه ی سیگار سرد //کودکان کوچک اما مرد مرد

 

کاش هرگز زنگ تفریحی نبود//جمع بودن بود و تفریقی نبود
کاش می شد باز کوچک می شدیم//لا اقل یک روز کودک می شدیم


یاد آن آموزگار ساده پوش //یاد آن گچ ها که بودش روی دوش
ای معلم نام و هم یا دت به خیر//یاد درس آب و بابایت به خیر

 

ای دبستانی ترین احساس من
بازگرد این مشق ها راخط بزن

 

منبع:arash8744.blogfa.com


موضوعات مرتبط: ادبی ، شعر ، ،
برچسب‌ها:
[ دو شنبه 1 مهر 1393برچسب:محمد علی حریری,شعر,روز اول مهر, ] [ 4:0 ] [ رهگذر ]
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
امکانات وب